R jak Rummikub
Wiesz, że Rummikub jest znany właściwie na całym globie? Na jego popularność wpływ mieli oczywiście jego wielbiciele ze wszystkich stron świata – od początku jego istnienia tworzyli kluby zrzeszające miłośników tej liczbowej gry. Krajowe rozgrywki, które stały się popularne wśród coraz większej liczby graczy, dodatkowo umocniły pozycję Rummikuba i wyróżniły go na tle innych gier. Olbrzymie zainteresowanie, z jakim się spotkały oraz rosnąca liczba państw, które zaczęły je organizować, skłoniły jej twórców – rodzeństwo Hertzano, do organizowania Międzynarodowych Mistrzostw. Dziś Rummikub to flagowa pozycja firmy założonej przez potomków Hertzano.
Rummikub jest produkowany w 25 wersjach językowych, sprzedał się w ponad kilkudziesięciu milionach egzemplarzy, a jego sprzedaż z roku na rok wcale nie maleje! Jest aż czterokrotnym zdobywcą tytułu ‘Gry Roku’ – w tym również w Polsce, a w roku 1997 zdobył tytuł najlepiej sprzedającej się gry w USA. W czym tkwi tajemnica popularności Rummikuba? W prostocie zasad, które nim rządzą oraz w emocjach, których każdorazowo dostarcza swoim graczom! Twórcy chcąc wyjść naprzeciw graczom żądnym dużej dawki adrenaliny zaprosili do gry Jokery, jakich jeszcze nie widziałeś! Chcesz się z nimi zmierzyć? Podejmij wyzwanie i zawalcz o zwycięstwo!
Rummikub w trzech słowach
Wciągająca, emocjonująca, inna w każdej rozgrywce, a dzięki 4 rodzajom Jokerów nieprzewidywalna na każdym kroku! Wcześniej postrzegana jako gra typowo rodzinna, od jakiegoś czasu chętnie wybierana na imprezy czy zwykłe spotkania.
Zagraj z grupą znajomych! Spróbuj i daj się ponieść emocjom! Pozbądź się wszystkich kostek, zanim zrobią to inni! Dobra strategia w połączeniu z odrobiną szczęścia pozwolą Ci przechytrzyć przeciwników. To co, wchodzisz do gry?
Zasady Rummikub:
1) Cel gry
Chcesz zostać zwycięzcą? Pozbądź się wszystkich kostek ze swojej tabliczki jako pierwszy!
2) Przygotowanie gry
Każdy z graczy dostaje na wejściu tabliczkę, którą po doczepieniu nóżek stawia przed sobą na stole. Wszystkie kostki kładziecie na środku stołu numerami w dół i dokładnie mieszacie. Następnie każdy z Was bierze po jednej kostce. Ten, kto ma najwyższą liczbę, zaczyna pierwszą partię. Wylosowane kostki wracają na stół, mieszacie je raz jeszcze i ustawiacie w blokach po 7 kostek (w ostatnim bloku będzie ich 8). Każdemu z Was sędzia przydziela po dwa takie bloki (czyli po 14 kostek). Ustawiacie je na swoich tabliczkach nie pokazując ich przeciwnikom, a reszta kostek stanowi bank. Jeśli ktoś z Was ma wśród swoich 14 kostek trzy dublety (kostki o takim samym numerze i kolorze, np. dwie czerwone dwunastki, dwie niebieskie dziewiątki, itd.), ma prawo poprosić o ponowne potasowanie i przydzielenie kostek wszystkim graczom.
3) Układy kostek
Waszym zadaniem jest wykładanie na stół utworzonych przez Was układów kostek. Mogą to być serie lub grupy. Seria to co najmniej trzy kostki o kolejnych numerach w jednym kolorze. Grupa to trzy lub cztery kostki z tym samym numerem w różnych kolorach.
4) Otwarcie
Jeśli któreś z Was zgromadziło na swojej tabliczce jeden lub kilka układów o łącznej wartości co najmniej 30 punktów, a przypada jego kolej, może wyłożyć je na stół (wartość układu to suma punktów na wszystkich jego kostkach). Nie trzeba wykładać wszystkich posiadanych grup i serii, o ile wyłożonych jest już 30 punktów. Jeśli akurat ten z Was, którego kolej przypada, nie ma układów pozwalających na otwarcie, bierze z banku jedną kostkę i do gry przystępuje następny gracz (zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
5) Manipulacje
Począwszy od następnej kolejki po wyłożeniu otwarcia, możecie dokładać kostki ze swojej tabliczki do leżących na stole układów, a także wykonywać manipulacje i twisty, czyli przebudowywać układy leżące na stole, rozbijać je lub rozbudowywać. Trzeba jednak wyłożyć w każdym ruchu co najmniej jedną kostkę ze swojej tabliczki. Jeżeli nie można tego zrobić, bierzecie z banku jedną kostkę.
6) Jokery
W zestawie są 4 Jokery – ten, którego już dobrze znasz, zastępujący dowolną kostkę, oraz 3 Jokery Twist! Podkręcają grę i nadają jej tempa, a Wy dzięki temu nie nudzicie się ani przez chwilę!
Joker regularny
Jeżeli któreś z Was ma na tabliczce Jokera zwykłego, może zastąpić nim każdą kostkę, brakującą do utworzenia serii lub grupy. Joker ma taką samą wartość, jak kostka, którą zastępuje. Jeżeli na stole leży układ z jokerem, a ktoś z Was ma na swojej tabliczce kostkę, którą Joker zastępuje, może zabrać Jokera, a na to miejsce położyć swoją kostkę. Trzeba jednak w tej samej kolejce wyłożyć Jokera w innej serii lub grupie – nie można pozostawić go na swojej tabliczce. Jeżeli na stole leży grupa złożona z dwóch kostek i jokera, można zastąpić go kostką jednego z dwóch brakujących kolorów. Można zastąpić Jokera kostką wziętą ze stołu. Można rozdzielać grupy albo serie zawierające Jokera. Jeżeli ktoś z Was zdobędzie Jokera przez rozdzielenie leżącego na stole układu albo przez zamienienie go kostką wziętą ze stołu, musi w tym ruchu użyć co najmniej jednej kostki ze swojej tabliczki.
3 Jokery Twist
Podwójny Joker – zastępuje dwa numery. Chcesz go uwolnić? Zastąp go dwiema kostkami ze stołu, ze swojej tabliczki lub z obu miejsc na raz.
Joker Zmiany Koloru – sprawia, że kostka, którą zastępuje, jest dwukolorowa i płynnie łączy dwa dowolne kolory. Zmieniasz kolor serii, a Twoi przeciwnicy są totalnie zaskoczeni!
Joker Lustrzany – dzięki niemu stworzysz zestaw lustrzany! Co to znaczy? To samo, co dzieje się po lewej stronie Jokera Lustrzanego, musi się dziać również po jego prawej stronie. Mówiąc krótko, to co dodajesz po jednej stronie, musisz dodać też po drugiej, a Joker Lustrzany zawsze jest dokładnie pośrodku serii.
W zestawach kombinowanych możecie wykorzystać jednego lub więcej Jokerów! Brzmi ekscytująco? Gwarantujemy, że Jokery dadzą czadu!
7) Minuta i ani chwili dłużej
Nikt nie mówił, że będzie lekko! Nie ma obijania się podczas gry! Na każdy ruch przypada 1 minuta. Jeżeli ktoś z Was rozpocznie manipulację i nie zakończy jej przed upływem czasu, musi poukładać kostki na stole tak samo, jak leżały przed jego ruchem, a za karę wziąć z banku dodatkowe 3 kostki. Jeśli gracz nie pamięta, jak leżały kostki przed jego ruchem, musi wziąć ze stołu wszystkie kostki nienależące do prawidłowych układów. Mówi się trudno, żyje się dalej 😉
8) To już koniec
Gra kończy się, gdy któreś z Was wyłoży na stół wszystkie kostki ze swojej tabliczki. Tak! Zostaje zwycięzcą! Pozostali zliczają punkty, które zostały im na tabliczkach i zapisują je ze znakiem minus. Zwycięzca dodaje sobie sumę punktów pozostałych graczy. Jeżeli w chwili zakończenia gry ktoś ma na tabliczce Jokera, zapisuje za niego minus 50 punktów. Jeżeli ktoś nie wykona pierwszego wyłożenia do chwili, gdy ktoś inny skończy grę, zapisuje mu się minus 100 punktów – o ile nie miał 30 punktów niezbędnych do pierwszego wyłożenia. Jeżeli jednak okaże się, że miał możliwość pierwszego wyłożenia, a tego nie zrobił, zapisuje mu się, o zgrozo!, minus 200 punktów! Można uniknąć tej kary, jeśli gracz wziął w ostatniej rundzie kostkę potrzebną do otwarcia i zapowiedział, że w następnym ruchu będzie wykładał otwarcie. Może się czasem zdarzyć, że w banku zabraknie kostek, zanim ktokolwiek z Was zakończy grę. Zwycięzcą zostaje wtedy ten, kto ma najmniej punktów na swojej tabliczce. Pozostali zapisują ze znakiem minus różnicę między wartością posiadanych kostek a wartością kostek zwycięzcy,a zwycięzca sumę punktów pokonanych graczy. Teraz już wiecie wszystko, by rozpocząć rozgrywkę i dać się ponieść emocjom! Do dzieła!