fbpx

Innowacja Pedagogiczna: Zajęcia wyrównawcze z Rummikub

Cel Innowacji:

Celem innowacji jest wsparcie uczniów w edukacji, którzy mają deficyty w matematyce, poprzez wykorzystanie gry Rummikub. Gra ta angażuje uczniów w proces nauki, pomagając im rozwijać umiejętności matematyczne w praktyczny i angażujący sposób. Uczniowie mogą korzystać z materiałów z Etapu I – Ćwiczenia Początkowe (kliknij), które są specjalnie opracowane, aby stopniowo wprowadzać ich w zasady gry i podstawowe koncepcje matematyczne.

Grupa docelowa

Uczniowie szkoły podstawowej od klasy 1 do 8.

Opiekunowie

Pedagog szkolny, wychowawcy.

Czas trwania

Cały rok szkolny z możliwością kontynuacji w kolejnych latach.

ETAPY REALIZACJI:

1. FAZA PRZYGOTOWAWCZA (PIERWSZA POŁOWA WRZEŚNIA)

2. FAZA ORGANIZACYJNA (DRUGA POŁOWA WRZEŚNIA)

3. FAZA WDROŻENIOWA (PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ)

Sposób prowadzenia ćwiczeń opisany jest w pliku: Etapu I – Ćwiczenia Początkowe

Propozycja ćwiczeń do pracy z uczniem na zajęciach wyrównawczych z 20 dostępnych lekcji, będą zależały od wieku oraz możliwości poznawczych ucznia.

  1. Ćwiczenie 1: „Poznajemy płytki”
    • Cel: Zapoznanie uczniów z różnymi płytkami i ich wartościami.
  2. Ćwiczenie 2: „Tworzenie sekwencji lub grupy bez Jokera”
    • Cel: Nauczenie podstaw tworzenia sekwencji i grup liczb.
  3. Ćwiczenie 3: „Tworzenie operacji matematycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie”
    • Cel: Wprowadzenie uczniów do podstawowych operacji matematycznych..
  4. Ćwiczenie 4: „Tworzenie sekwencji lub grupy z Jokerem”
    • Cel: Nauczenie, jak i kiedy efektywnie używać jokera.
  5. Ćwiczenie 5: „Pierwsze kroki”
    • Cel: Wprowadzenie uczniów do podstawowych zasad gry Rummikub.
  6. Ćwiczenie 6: „Gra bez limitu czasu z odkrytymi tabliczkami”
    • Cel: Utrwalenie podstawowych zasad gry.
  7. Ćwiczenie 7: „Gra bez limitu czasu z zakrytymi tabliczkami”
    • Cel: Wprowadzenie elementu niespodzianki i rozwinięcie umiejętności strategicznego myślenia.
  8. Ćwiczenie 8: „Rozwijanie strategii”
    • Cel: Rozwój umiejętności strategicznego myślenia.
  9. Ćwiczenie 9: „Wprowadzenie do liczenia 30 punktów”
    • Cel: Nauka obliczania 30 punktów potrzebnych do wejścia w grę.
  10. Ćwiczenie 10: „Gra z elementami współpracy”
    • Cel: Rozwój umiejętności komunikacji i współpracy.
  11. Ćwiczenie 11: „Gra z liczeniem punktów po zakończonej grze”
    • Cel: Nauka prawidłowego liczenia punktów po zakończeniu gry.
  12. Ćwiczenie 12: „Gra z czasem – 60 sekund na ruch”
    • Cel: Nauka podejmowania decyzji pod presją czasu.
  13. Ćwiczenie 13: „Gra z wyzwaniami”
    • Cel: Wprowadzenie dodatkowych wyzwań matematycznych.
  14. Ćwiczenie 14: „Rozpoznawanie wzorców liczbowych”
    • Cel: Pomoc uczniom w rozwijaniu umiejętności rozpoznawania i tworzenia wzorców liczbowych.
  15. Ćwiczenie 15: „Proste operacje arytmetyczne”
    • Cel: Wzmocnienie podstawowych umiejętności w zakresie dodawania i odejmowania.
  16. Ćwiczenie 16: „Gra z ograniczoną liczbą ruchów”
    • Cel: Nauczenie uczniów strategicznego myślenia przy ograniczonej liczbie możliwości.
  17. Ćwiczenie 17: „Sekwencje z przerwami”
    • Cel: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i planowania.
  18. Ćwiczenie 18: „Gra z manipulacjami”
    • Cel: Wprowadzenie uczniów do bardziej zaawansowanych strategii gry, takich jak manipulowanie istniejącymi układami.
  19. Ćwiczenie 19: „Matematyczne wyzwania z jokerem”
    • Cel: Ćwiczenie umiejętności wykorzystywania jokera w równaniach matematycznych.
  20. Ćwiczenie 20: „Gra z odwróconymi zasadami”
    • Cel: Rozwijanie elastyczności myślenia i umiejętności adaptacji do nowych zasad.

Zakończenie I etapu ćwiczeń początkowych
Organizacja wewnętrznego turnieju Rummikub, który pozwala uczniom zastosować w praktyce zdobyte umiejętności. Turniej jest elastyczny pod względem liczby rund i formatu, dostosowany do poziomu zaawansowania uczniów.

Rekomendacje TOP10:

Ćwiczenie 1: Poznajemy płytki

Ćwiczenie 2: Tworzenie sekwencji lub grupy bez Jokera

Ćwiczenie 3: Tworzenie operacji matematycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie

Ćwiczenie 14: Rozpoznawanie wzorców liczbowych

Ćwiczenie 15: Proste operacje arytmetyczne

Ćwiczenie 16: Gra z ograniczoną liczbą ruchów

Ćwiczenie 17: Sekwencje z przerwami

Ćwiczenie 18: Gra z manipulacjami

Ćwiczenie 4: Tworzenie sekwencji lub grupy z Jokerem

Ćwiczenie 19: Matematyczne wyzwania z jokerem

Ocena i Monitorowanie:

Podsumowanie:

Innowacja pedagogiczna „Szkolny Klub Rummikub” jest skierowana do uczniów z deficytami w matematyce i wykorzystuje grę Rummikub jako narzędzie edukacyjne. Program obejmuje trzy główne fazy: przygotowawczą, organizacyjną i wdrożeniową, oraz szczegółowy plan 20 lekcji zawartych w Etapie I – Ćwiczenia Początkowe (kliknij). Dzięki zastosowaniu tych materiałów, uczniowie mogą rozwijać swoje umiejętności matematyczne i logiczne w angażujący i interaktywny sposób.