Cel Innowacji
Stworzenie Szkolnego Klubu Rummikub w celu rozwijania umiejętności matematycznych, logicznego myślenia, współpracy w grupie oraz umiejętności językowych wśród uczniów szkoły podstawowej i średniej. Klub oferuje bogaty program zajęć, oparty na materiałach z Etapu I – Ćwiczenia Początkowe oraz Etapu II – Ćwiczenia Rozwojowe, które umożliwiają systematyczne i wszechstronne kształcenie uczestników.
Grupa docelowa
Uczniowie szkoły podstawowej od klasy 1 do 8 oraz uczniowie szkół średnich.
Opiekunowie
Nauczyciele matematyki, informatyki, wychowawcy, nauczyciel wychowania fizycznego, pedagog szkolny.
Czas trwania
Cały rok szkolny z możliwością kontynuacji w kolejnych latach.
Etapy realizacji
1. Faza przygotowawcza (pierwsza połowa września)
- Zgoda i wsparcie ze strony dyrekcji: Uzyskanie formalnej zgody na realizację innowacji oraz zapewnienie wsparcia dyrekcji szkoły.
- Rekrutacja opiekunów klubu: Wybranie i zaangażowanie nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, którzy będą odpowiedzialni za prowadzenie zajęć w ramach klubu.
- Zorganizowanie spotkania informacyjnego dla uczniów i rodziców: Przeprowadzenie spotkania mającego na celu zapoznanie uczniów i rodziców z założeniami, celami i korzyściami płynącymi z udziału w projekcie.
- Przygotowanie ulotek informacyjnych dla rodziców o Szkolnym Klubie Rummikub: Stworzenie i dystrybucja ulotek informacyjnych, które pomogą rodzicom zrozumieć cele i zasady funkcjonowania klubu.
2. Faza organizacyjna (druga połowa września)
- Zapisy do klubu: Organizacja zapisów uczniów chętnych do udziału w zajęciach, ustalenie liczby uczestników oraz ewentualne przypisanie ich do grup.
- Zakup lub pozyskanie zestawów do gry Rummikub: Zapewnienie odpowiedniej liczby zestawów do gry Rummikub, poprzez zakup, wypożyczenie lub pozyskanie ich od sponsorów.
- Ustalenie harmonogramu spotkań: Opracowanie planu spotkań, np. regularne spotkania raz w tygodniu po lekcjach, dostosowanego do kalendarza szkolnego i potrzeb uczestników.
3. Faza wdrożeniowa (październik- grudzień)
- Pierwsze spotkania klubu: Zainicjowanie spotkań, wprowadzenie uczestników do zasad funkcjonowania klubu oraz gry Rummikub.
- Wprowadzenie do zasad gry: Przeprowadzenie lekcji wprowadzających, wykorzystujących materiały z Etapu I – Ćwiczenia Początkowe, które mają na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami gry.
- Organizacja wewnętrznych mini-turniejów: Rozpoczęcie rywalizacji w ramach klubu poprzez organizację mini-turniejów, które pomogą uczestnikom utrwalić zdobytą wiedzę i umiejętności.
4. Faza rozwoju (styczeń – marzec)
- Organizacja Szkolnej Ligi Rummikub: Rozpoczęcie długoterminowej rywalizacji w formie ligi, z wykorzystaniem materiałów z Etapu II – Ćwiczenia Rozwojowe, które wprowadzają bardziej zaawansowane strategie gry.
- Zajęcia ze strategii gry: Prowadzenie warsztatów i szkoleń, skupiających się na zaawansowanych strategiach gry, które rozwijają zdolności analityczne i umiejętność podejmowania szybkich decyzji.
- Współpraca z lokalnymi organizacjami i sponsorami: Poszukiwanie wsparcia ze strony lokalnych organizacji oraz sponsorów, którzy mogą pomóc w organizacji turniejów oraz dostarczeniu dodatkowych zasobów dla klubu.
5. Faza kulminacyjna (kwiecień – czerwiec)
- Finał Szkolnej Ligi Rummikub: Przeprowadzenie finałowych rozgrywek w ramach szkolnej ligi, wyłonienie najlepszych graczy oraz wręczenie nagród.
- Turniej szkolny z udziałem rodziców i nauczycieli: Organizacja turnieju, w którym biorą udział nie tylko uczniowie, ale także rodzice i nauczyciele, co sprzyja integracji szkolnej społeczności.
- Wyłonienie i nagrodzenie najlepszych graczy: Uhonorowanie najlepszych graczy dyplomami i nagrodami, co motywuje uczniów do dalszego rozwijania swoich umiejętności.
6. Faza podsumowania (czerwiec)
- Podsumowanie roku w klubie: Analiza osiągnięć klubu w ciągu roku, omówienie postępów uczniów oraz wniosków z przeprowadzonych działań.
- Wręczenie dyplomów i nagród: Uroczyste zakończenie roku z wręczeniem dyplomów oraz nagród dla najbardziej zaangażowanych uczestników.
- Planowanie działań na kolejny rok szkolny: Przygotowanie planu działań na kolejny rok szkolny, uwzględniając wnioski z ewaluacji oraz sugestie uczestników i opiekunów.
Metody i formy pracy
- Gry i zabawy dydaktyczne.
- Turnieje i ligi.
- Warsztaty i szkolenia.
- Dyskusje i analizy gier.
Środki i materiały
- Zestawy do gry Rummikub
- Tabelki papierowe oraz Tabele elektroniczne
- Dyplomy i nagrody dla uczestników
- Materiały promocyjne (plakaty, ulotki)
- Materiały z Etapu I – Ćwiczenia Początkowe i Etapu II – Ćwiczenia Rozwojowe.
Sposoby oceny efektów innowacji
- Ankieta ewaluacyjna wśród uczestników i opiekunów: Przeprowadzenie ankiet, które pozwolą ocenić efektywność innowacji oraz stopień zadowolenia uczestników.
- Analiza wyników w turniejach i ligach: Monitorowanie wyników uczniów w rozgrywkach, co pozwala na ocenę postępów w zakresie umiejętności logicznych i matematycznych.
- Obserwacja postępów w umiejętnościach matematycznych i społecznych uczestników: Regularna ocena postępów uczniów, oparta na obserwacji podczas zajęć, turniejów oraz w codziennej pracy klubu.